Saturday, February 14, 2009

Ada apa dengan kematangan?

Hari ini saya tidak kemana-mana memandangkan kesihatan saya masih tidak mengizinkan. Sejak saya terkena selsema khamis lepas, ia terus menjadi-jadi sehingga saya pun sudah terkena sakit "pakej". Yup, Demam, selsema dan batuk...saya tak begitu tahu tentang orang lain, tp antibodi saya memang agak lemah bila saya mula mendapati sakit "pakej" ini..huhuhu...Tapi tak mengapa, bukankah ia dapat menghapus dosa-dosa kecil? selagi kita tidak merungut dan redha dgn sakit itu, bukankah Allah akan merelakan dosa-dosa kecil berguguran dr kita..Kerana itu saya sgt jarang memakan ubat-ubatan doktor. Memang saya agak degil when it comes to medicine. ssh sgt-sgt nak makan ubat. Kalau sesiapa yang rapat dan mengenali saya, mmg sudah maklum akan ragam saya. Tapi dalam masa yang sama, saya tidak mahu terlalu memanjakan diri saya dengan ubat, nnt takut addicted.Oleh itu, alternatifnya ialah banyakkan memakan buah, sayur-sayuran dan juga selawat syifa'. Ya, selawat penawar. bukan sahaja penawar kesakitan, tetapi juga penawar hati yang sakit dan duka. Praktikkan dan amalkanlah, anda akn percaya dengan kata-kata saya kerana saya mengamalkannya sendiri. Subhanallah, hanya dengan kalimah2 Allah, mampu memberi kesegaran dan kesihatan yang bukan sedikit kepada hambaNYA.

Oleh kerana saya berada di rumah (kerana kebanyakan masa terutama weekend, saya akan habiskan di gym), ibu saya membuka mulut mengenai beberapa orang rakan sebaya saya yang akan menamatkan zaman dara mereka tahun ini. kebanyakan kad jemputan telah saya terima,ataupun kedua orang tua saya terima kerana sesetengahnya, ibu bapa mereka berkawan dgn ibu bapa saya. apabila ibu mula membuka mulut mengenai kahwin, saya sudah mula mengagak pasti tentang diri saya akan disentuh. and that's it! Ibu saya mula bercerita bahawa makcik2 dan orang-orang tua di kejiranan saya sibuk bertanya mengenai diri saya apabila ibu bapa saya menghadiri majlis perkahwinan di sekitar rumah kami atau sekitar Segambut. Sampaikan saya merasakan mereka ini busy body kerana sengaja menjadikan kisah saya yang belum pun berusia 25 tahun (yet to be 25), kisah sensasi kerana 95% gadis2 di kawasan ini yang sebaya saya telah pun berkahwin.

Saya lantas tersenyum, tapi senyuman yang sinis kerana saya sudah tidak larat utk menutup mulut orang bertanya itu dan ini kepada orang tua saya. Nak kata merisik saya, tak juga. Barangkali mungkin orang tua saya pn cuba mengelak dr saya dirisik anak rakan2 sendiri kerana saya pasti akan menolak mentah2 macam yg saya lakukan dl..huhuhu...yela, dl kan muda sgt. sekarang pun, takla kata tua, tp matang dan dewasa la sikit..=)...Tetapi saya msh berharap saya menemukan seseorang yang merupakan pilihan saya sdiri, bukan aturan orang tua. Bukanlah kata pilihan ibu bapa itu tak bgs, tp dunia kan dah berubah...Saya percaya ibu bapa saya pun bersetuju dgn saya. Sebab itu, saya menegaskan kepada ibu saya, beri masa sehingga saya menjangkau 27 tahun. sekiranya saya masih belum punya pilihan, maka saya serahkan kepada orang tua saya mengaturkan sesuatu untuk saya dan saya akan menerimanya dgn hati yang ikhlas dan redha.

Mengapa 27? Entah ya. saya merasakan umur itu merupakan waktu yang terbaik untuk saya kerana saya sudah menjadi matang dan mungkin sudah mula stabil. Dan juga, kerana saya ingin melihat ketujuh-tujuh adik beradik saya yang lain berjaya dan bekerjaya seperti saya sekaranag dahulu. Bukan senang nak melihat mereka menjadi manusia kerana keluarga saya besar dan ibu bapa saya tidak berharta. Jadi, saya merasakan adalah tanggungjawab saya untuk mendidik, menjaga dan menanggung pembelajaran dan pengajian adik-adik saya hingga mereka berjaya. Alhamdulillah, saya senang meilhat perkembangan adik-adik saya juga kerana mereka memahami situasi saya yang menanggung keseluruhan keluarga, maka mereka juga pandai berjimat cermat dan tidak terlalu bergantung harap pd saya. Pendek kata, mereka matang dengan cepat kerana kesusahan kami sejak kecil, mendidik kami menjadi lebih berguna dan lebih bertanggungjawab terhadap diri masing-masing.

Matang? apa ada dengan perkataan ini? Bila masa yang sesuai untuk dikatakan matang utk seseorang individu ini? dan adakah kematangan akan mempengaruhi kehidupan dan kualiti seseorang sebagai individu? Pertama sekali, matang selalu dikaitkan dengan usia. Pendapat saya, usia memang memainkan peranan yang penting utk seseorang cepat atau lambat menjadi matang. tetapi, dalam masa yang sama, perlu dilihat faktor disekelilingnya juga. terdapat banyak "push factor" yang akan membuatkan seseorang itu cepat atau lambat matang. contohnya, cara hidup keluarga, cara pergaulan, cara seseorang menangani masalah dan lain-lain. Saya pernah mempunyai seorang adik angkat dizaman sekolah dahulu dan baru-baru ini kami ditakdirkan bertemu semula di friendster. Akhirnya kami memutuskan utk berjumpa. So amazing! he looks matured than his age sedangkan dia muda 2 tahun dr saya. mendengar kisah-kisah hidupnya, menjadikan saya bersetuju mengapa dia boleh cepat matang berbanding rakan-rakan sebayanya. Dia menceritakan bgaimana dia merantau dr satu negeri ke negeri yang lain demi meneruskan hidup.Dan dengan keizinan dia, saya memotretkan kisahnya di dalam blog saya sebagai satu pengajaran hidup.

Asalnya, dia bukanlah datang dr keluarga yang susah. In fact, dr dl saya mengenalnya sebagai adik yang manja dan memang dilimpahi kemewahan hidup. tetapi setelah ibunya meninggal dunia kerana sikap ayahnya yang main perempuan dan akhirnya jatuh bankrap, membuatkan kehidupannya adik-beradik terumbang ambing. semasa ibunya meninggal, ayahnya langsung tidak memperdulikannya dan adik-adik yang lain kerana sedang mabuk cinta dgn seorang model yang saya tahu agak terkenal di KL dahulu. kalau saya sebut namanya, mesti ramai yang tahu walaupun sekarang dia dah tak berapa famous. tapi biarlah ia jadi rahsia. Akhirnya, apabila ayahnya diisyhtihar bankrap,perempuan itu pun entah kemana. selepas ibunya meninggal, dia dan adik2nya seramai 2 orang (altogether 3)dijaga oleh orang gaji yang setia dirumahnya walaupun di bayar gaji kurang dr sebelum ibunya meninggal. alasannya, dl jaga 4 orang, sekarang kena jaga 3 orang shj. lagipun, semasa arwah hidup, dia yang membayar gaji orang gaji ini. Arwah juga memiliki butik. Namun ditutup dan dijual kepada seseorang yang tak dikenali kerana tiada orang yang mahu meneruskannya. Saudara mara ibunya tidak mahu menerima mereka kerana kononnya menyusahkan. Kasihan, kerana datuk dan nenek sebelah ibunya juga telah meninggal. maka, segala urusan sekolah, rumahtangga diuruskan sendiri oleh orang gaji ini yang mereka anggap sebagai nenek mereka.

Semakin hari, ayahnya semakin lupa diri. hanya tak sampai 6 bulan ibunya meninggal, ayahnya diisytihar bankrap. And make it worse, ayahnya dipenjara kerana rasuah dan dadah. Astagfirullah! bayangkan anak-anak yang terbiar td. Saya sgt bersimpati kerana saya juga mengenali adik-adiknya. sekiranya saya tak lost contact dgn mereka selepas saya berpindah sekolah ke Sharodz, saya pasti akan membantu mereka apa yang terdaya. Nasib baiklah mereka anak-anak yang pintar. ketika saya berpindah sekolah, dia berada ditingkatan 2. adiknya yang kedua mendapat 4A dalam UPSR pd tahun sebelumnya dan dia mendapat 5A dalam PMR. bayangkan, dalam konflik keluarga begitu, dia masih menunjukkan kecemerlangan. saya pasti jika keluarganya tiada mslh, dia juga tanpa masalah boleh score 8A. Apabila ayahnya dipenjarakan, nasibnya semakin teruk. tiada seorang saudara-mara ayah atau ibunya mahupun nenek sebelah ayahnya mahu menerima mereka kerana memalitkan malu dimuka keluarga. sekiranya ayahnya yang bersalah, mengapa anak-anak yang dihukum? kasihan mereka! Hanya yang sudi 'memungut' mereka adalah orang gaji yang merangkap 'nenek' kepada mereka.

Mereka dibawa pulang ke kampung halaman nenek itu, di sebuah Felda di Pahang. Tapi sekali lagi, cabaran hidup mereka tak habis2 di duga. Saudara-mara nenek ini juga tak menyenangi mereka bertiga kerana menyusahkan nenek itu. walaupun begitu, nenek itu bertegas untuk menjaga mereka, menyekolahkan mereka dan mendidik mereka. Sayu saya mendengarnya apabila sejak mula dia bercerita, baru sekali ini saya lihat dia hampir menitiskan airmata jantannya. Mungkin kerena teringatkan pengorbanan nenek itu, menginsafkan dia sebagai manusia yang hanya menumpang kasih. Mereka bertiga disekolahkan di Felda itu. Adik angkat saya yang bertindak sebagai abg dan ketua keluarga sekarang. Namun, kedua orang adiknya nampaknya agak sukar dikawal. Mungkin kerana sudah biasa hidup senang dahulu, maka apabila banyak perkara yang di ingini tidak dapat dipenuhi nenek dan abgnya, membuatkan mereka memberontak dan melawan.

Dan apa yang ditakuti tentang gejala sosial anak2 Felda, akhirnya membawa sekali adik2nya hanyut dalam gejala sosial itu. Adiknya berkawan dengan kaki rempit, adik perempuannya hampir menjadi bohsia. Tetapi, setelah peristiwa adiknya hampir dirogol kawan2 rempit adik lelakinya sendiri, akhirnya menginsafkan adik-beradik ini. ketika itu, si abg br sahaja habis SPM dan dia tahu dia harus bekerja utk menyara mereka sekeluarga. Tak bolehla mengharapkan nenek tua itu sedangkan dia sudah terlalu byk berjasa dengan mereka adik-beradik.Akhirnya, dengan tekad mahu mengubah hidup mereka dan melepaskan diri dari belenggu kemiskinan, dia keluar dr Felda itu dgn meninggalkan adik-adiknya bersama nenek itu. Alhamdulillah, dengan kebolehan dia berbahasa Inggeris dan komputer, dia diterima bekerja sebagai receiptionist di salah sebuah hotel 5 star di Kuantan. Disini, bermula hidup yang mencabar utknya. kerana dia antara yang termuda dan disenangi majikan dan pelanggan hotel kerana fasih berbahasa Inggeris dan servisnya yang baik, dia dicemburui rakan sekerja yang lain dan akhirnya kerana fitnah, dia diberhentikan kerja. Kasihan! saya benar2 kasihan dengannya. Tetapi semangatnya kuat, setelah itu, rezeki tetap datang padanya. dengan menumpang lori ayam yang menuju ke Terengganu, dia mencuba nasib di Kuala Terengganu pula. Alhamdulillah,dia diterima bekerja di hotel 5 star juga sebagai penyambut tetamu. Bermula lah hidupnya dirantau orang. walaupun begitu, dia tidak lupa mengirim surat kepada adik-adik dan nenek di felda dan alhamdulillah, dia berjaya juga membeli sebuah handphone utk kegunaan adik-adik dan nenek di kampung, in case if sumthing happen.

Apabila keputusan SPM semakin hampir diumumkan, dia pulang mengambil cuti untuk mengambil keputusan SPM. Amazing! dalam kekalutan hidupnya, dia berjaya memperolehi 6A! hmm...saya bertanya bagaiman dia belajar. dia hanya tersenyum. katanya cukuplah Allah sebagai pelindung dan pemberi semangat kepadanya selama ini. Subhanallah! Saya pula yang menangis mendengarnya. Akhirnya, kejayaan nya menjadi pendorong yang sgt kuat kepada adik-adiknya untuk juga berjaya. Kisah hitam adik-adiknya pernah bergaul dgn mereka yang rosak, dibuang jauh2 dengan tekad utk memperbaiki hidup mereka. Disebalik pandangan serong orang kampung sejak dr mula mereka menjejakkan kaki di kampung itu, mereka tetap kuat demi nenek yang telah bersusah payah menjaga dan melindungi mereka. Adik perempuannya (yang ke-2) mendapat 7A dalam PMR dan adik nya yang ketiga menjadi antara pelajar tingkatan 2 yang menjadi harapan utk mendapat 8A dalam PMR. begitu lah doa anak2 yatim yang teraniaya. Hanya Allah lah sebaik-baik pelindung. Selepas keputusan SPM, dia kembali ke KT dan terus bekerja sebagai palayan tetamu. Tetapi, dia turut menanamkan azam utk menyambung pelajaran. Dengan pertolongan dan support majikannya, dia menyambung diploma disebuah kolej secara part time dalam bidang pengurusan, majoring in perhotelan. adiknya juga mendapat tempat di MRSM Dungun. Alhamdulillah! sejak itu bermula lah sinar bahagia utk mereka. Setalah dia menamatkan pengajian tahun lalu (early of 2008), dia dinaikkan pangkat di hotel itu dan ditukarkan ke hotel dicawangan Melaka. Selepas itu, dia tinggal di Melaka bersama-sama adik-adiknya dan nenek itu. Tetapi Allah lebih menyayangi nenek itu, dia dijemput Allah lebih kurang 7 bulan lepas. Adik angkat saya menyatakan, dia melihat betapa berseri-seri wajah nenek itu ketika pulang kerahmatullah dan betap jernihnya wajahnya. mungkin kerana gembira kerana mereka adik-beradik kini telah berjaya dan paling penting menjadi manusia.

Sebenarnya, arwah nenek selalu mengatakan kepada mereka, orang yang tidak belajar dari pengalaman dan kesusahan adalah orang yang bodoh dan rugi kerana mereka tidak mungkin akan menjadi matang dan dewasa dalam tindakan mereka. Memang betul! Kesusahan dan keperitan hidup mereka menjadikan mereka bertiga matang dengan cepat dan menjadi dewasa. Malah tindakan dan pemikiran mereka juga sangat berhati-hati dan tajam. Saya mmg salute kerana kini dia mampu hidup bahagia bersama adik-adiknya walaupun tanpa saudara mara yang meminggirkan mereka sejak kecil. Dan paling membahagiakan, apabila ditanya tentang ayah mereka, dia menjawab walau apa pun terjadi, dia tetap ayah mereka dan mereka tetap akan menerima ayah mereka selepas ayah mereka dibebaskan dr penjara. Ayah mereka masih ada lebih kurang 5 tahun hukuman,itupun sudah dikurangkan kerana berkelakuan baik. Mungkin kerana sudah betul2 insaf dgn perbuatan lampaunya yang sekaligus membuatkan anak-anaknya menderita menjadikannya insaf. Alhamdulillah...malah dia dan adik2nya akan sekali sekala menjenguk ayah mereka dipenjara. kini, adik angkat saya menjadi penolong pengurus di hotel itu juga dan sering mendapat award pekerja terbaik kerana service nya yang cekap dan rajin. Adik perempuannya kini UTEM, mengikuti engineering dan adik bongsunya di UPM, veterinar. Alhamdulillah, mereka betul2 belajar dari kehidupan. dan betul2 menjadikan mereka matang dengan kesusahan dan keperitan hidup.

Ia turut menginsafkan saya sebagai manusia yang sgt kerdil. sesusah-susah saya dl, sekurang-kurangnya saya masih ada keluarga yang melindungi dan menyokong saya, masih ada tempat utk tinggal dan tidak perlu meminta-minta utk sesuap nasi. Apabila saya memandang dia, saya dapat merasakan jauh dilubuk hatinya, dia sudah puas belajar dr kesusahan dan keperitan hidup lalu, dan saya pasti dia tidak akan membenarkan sesiapa pun merampas kehidupannya kini. apa yang dikatakan pada saya amat menyentuh hati saya, "akak, tiada siapa yang minta nasibnya jadi begini. tiada siapa yang mahu jadi susah. Tetapi, jika kita terlalu berasa cepat puas dgn apa yang kita ada sekarang dan leka dengannya, dah tentu Allah akan cabut nikmat hidup itu bila-bila masa shj. HIDUP mengajar saya erti MATANG dan DEWASA".

Jelas disini, terdapat banyak faktor yang akan mematangkan kita.Tetapi saya bersetuju bahawa asam garam melalui kehidupan yang sukar dan susahlah sebenarnya banyak mematangkan manusia. kadang kala, bila kita sudah berusia 25 tahun keatas, ada orang mengatakan seseorang itu mesti sudah matang. saya menyangkal nya berdasarkan pengalaman hidup saya sdiri. Lelaki, frasa kematangannya adalah lebih lambat dr wanita. Namun, tak dinafikan ia boleh menjadi cepat berdasarkan faktor2 lain, cthnya faktor kisah hidup adik angkat saya ini. Bagi saya, umur 25 tahun adalah usia SEDANG melalui frasa kematangan. saya mempunyai rakan-rakan terutama rakan lelaki. Wajah matured, maskulin, tetapi gaya pemikiran memang jauh kebelakang dibanding kan dengan saya. Malah ada sesetengah tindak tanduk mereka, saya kira memmang boleh memalukan diri mereka sdiri kerana tidak berfikir panjang menyebabkan orang memandang mereka sebagai seorang yang narrow minded. mereka bukan narrow minded, tp kerana kurang panjang akal, menjadikan sikap tidak matang mereka lebih menyerlah. Tetapi, perempuan pun begitu juga, terutama yang anak mak atau yang tak biasa hidup ssh. Itu lebih ssh utk dibentuk kerana lebih mengharapkan lelaki melakukan atau memutuskan apa shj utk mereka. Bahaya tu! takut bila dipermainkan, mereka langsung tak sedar kerana tidak mau berfikir dgn matang.Malah lebih teruk, orang akan mengatakan anda mengada-ngada.

Matang bukanlah sekadar usia, tetapi juga tingkah laku, cara bercakap dan pemikiran. malah, kadang2 sekecil-kecil benda seperti cara berjalan, cara berpakaian, cara makan dan minum dan lain-lain akan turut diperhati dan di 'judge' oleh org samada anda ini matang atau tidak. Adakah anda sudah MATANG? Tepuk dada, tanyalah minda anda!

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space