Thursday, January 29, 2009

Tekanan Ke atas Produk Israel/Amerika. Bersungguhkah kita?

Selepas 9 hari gencatan senjata between Israel dan Amerika, not so much things have been reported in newspaper, electronic media, etc. eventhough the news are still appeared, tp maybe tak se agresif before. Alhamdulillah, rahmat Allah keatas rakyat Palestine to give them sometimes and opportunity tu get prepared and work out on any ways to increase safety and security level in their places. Latest one, we can see in the newspaper, rakyat palestine skarang tgh sibuk mengorek dan membina lorong bwh tanah or tunnel. bayangkan their expertise, tunnel yang sepatutnyer dlm jangkaan normal will get ready in 3months time, boleh hampir siap hanya dalam masa 9 hari! Masyaallah! semoga Allah membantu usaha mereka terutama dalam melindungi org awam, wanita dan kanak2.

However, after watching Buletin Utama just now, aku realize yang actually all palestine citizens, regardless, tua ke, muda ke, wanita atau kanak2, mereka sebenarnya dah sentiasa bersedia memgang senjata dan berjihad mempertahankan tanahair dan agama mereka yang juga agama kita, ISLAM! Subhanallah! Maha Suci Allah...

Melalui sorotan "Srikandi bersedia mati Syahid" or sumthing like that ( i don't really remember the subject), the women actually are ready to hold weapon dan menuju kehadapan bersama2 mujahidin lain dan muslimin utk berperang dan mati syahid, hinggakan kesemua wanita disitu, bila ditemubual, melahirkan rs tidak ragu2 untuk mengorbankan kesemua anak2 lelaki yang telah mereka lahirkan demi mempertahankan Palestine dan gugur sebagai syahid dan berbahagia di Syurga. Malah mereka berasa bangga sekiranya anak mereka mati diusia muda kerana itulah pengorbanan terbesar disisi Allah. Malah, to the extend that para muslimat juga sudah bersedia utk gugur sekiranya anak2 mereka sudah mereka serahkan utk mati syahid. Disekolah2 lagi, seawal umur 5,6 tahun, sudah sentiasa mendengar perkataan 'syuhada' atau maksudnya berperang bersama2 muslimat dan mati syahid. tidak hairanlah mereka tidak pernah gentar dgn semua bom2 dan kereta kebal Israel laknatullah itu walaupun hanya dapat membalas dgn hanya sebiji batu yang dikutip dijalanan.

Melihat temuramah wartawan dgn para muslimah Palestin ini, menyebabkan tanpa disedari aku pun turut menangis mendengar kalimah2 berani dan jujur mereka. Sekiranya aku ditempat mereka, aku juga akan berasa bangga sekiranya anak2 lelaki aku mati sebagai syahid. eventhough perjalanan aku masih jauh lagi, masih belum berkahwin dan mempunyai lelaki yang benar2 mencintai aku, aku akan berdoa dr sekarang agar generasi2 yang aku lahirkan hidup, membesar dan berbakti sebagai para syuhada'. Sekiranya tiada kesempatan utk itu, aku hanya berharap agar generasi aku bakal menjadi generasi yang masih berpegang teguh pada agama sebab semakin hari, aku semakin takut melihat keruntuhan akhlak yang berlaku. segala2nya bermula dr didikan ibubapa dan pergaulan anak2.

Menyorot dr tempoh gencatan senjata 9 hari lalu, aku mula melihat juga perubahan rakyat Malaysia selepas itu.Hmmm.....Mc'D dah kembali penuh dgn manusia, starbuck kembali penuh dgn anak2 melayu dan islam kita, dan rakyat Malaysia mula menggilai semula produk2/jenama dr Amerika. I can't deny that the products from this Uncle Sam have a very high quality, alah membeli menang memakai. But bear in Mind, there are so many branded products with the same quality like from America that we can use and choose as an alternative. Example, branded products from Japan, Italy, UK, etc...it's just ourselves...tepuk dada tanya iman...bersungguhkah anda dgn pemboikotan yang begitu semangat dilaung2kan sejak sebulan lepas? atau sekadar hangat2 taik ayam? perang berhenti, gencatan terhadap products ni pon kene berhenti...selama mana perang akan berhenti? bukankah kita masih disajikan di akhbar2 bhw Israel masih menjalankan serangan disempadan Gaza terutama di kem pelarian Gaza? bukankah setiap hari masih ada nyawa yang melayang walaupun mungkin jumlahnya kecil jika dibandingkan semasa peperangan?

Benar, setiap yang hidup pasti akan mati. tetapi amalan ape, sumbangan apa, bekalan apa yang akan kita bw untuk menghadap A'zzawajalla di kemudian hari berbanding Palestinian yang gugur syahid kubra? Kita masih punya akal yang waras, akal yang boleh membanding yang baik dan buruk. Tapi, mmgla benar, yang buruk itu lebih suka dan senang diikuti berbanding sesuatu yang baik. Kerana kononnya, kalau buat baik, orang mengata kita alim. kalau org menggelar kita alim, mengata kah itu? umpatan kah itu? mungkin terasa seperti sindiran, tetapi terimalah dgn hati terbuka kerana sekurang2nya orang melihat kita membuat kebaikan, bukan keburukan...or worse come to worse, accept it a s a compliment. ssh ke menukar sesuatu yang negative kepada positive? YUP! sekiranya akal dan pemikiran kita hanya mengatakan perkara2 yang negative shj.

Come on guys! sepatutnya kita masih boleh meneruskan apa yang telah kita laungkan sebulan yang lalu. teruskan 'gencatan' kita dan hanya Allah shj yang dpt menilai perjuangan ekonomi ini walaupun terlalu kecil.

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space