Saturday, December 12, 2009

5 Cara Cegah jadi Pelupa!

Lately ni, i found myself easily forget even i just hold the things or the stuff few mins ago. aku pn tak tau la nape, but i think it is heavily connected to makanan 'rohani', routine exercise yang aku dh jarang sgt buat sekarang ni dan bende2 yang kite makan setiap hari. Selain membca al-quran, ade beberapa perkara lain yang boleh dipratikkan untuk mengurangkan rase pelupa. i read one article in Majalah wanita edisi 4-10 Dec 2009 and i think it is very interesting to share with the others where most of the tips are very agreeable. 5 cara cegah jadi pelupa:

1. Floss setiap hari
pembentukan plak pada gigi tidak baik untuk otak. menurut Michael Roizen yang juga penulis buku You- The owner's manual: An insider's guide to the body that will make you healthier and younger, plak yang terbentuk antara gigi boleh menyebabkan reaksi imun yang menyerang pembuluh darah, sehingga pembuluh darah tidak boleh menghantar nutrisi ke bahagian otak. oleh itu, jangan lupe floss gigi setiap hari. if terlupe, simpan benang floss di kawasan yang mudah dilihat agar and tidak lupe untuk floss gigi anda nanti.

2. Latihan berganda di Gym
Sama seperti olahraga yang boleh menjaga boday shape, senaman otak juga boleh menjaga bentuknya agar sentiasa bagus. melakukan kedua-duanya akan memberi manfaat berlipat ganda kepada anda. caranya cube isi teka teki silang kata, selesaikan Sudoku, etc sambil mengayuh basikal di gym. atau boleh mendengar pelajaran bahasa atau iPod sambil berlari. menurut pengkaji, melatih tubuh dan fikiran dlm masa yang sama boleh meremajakan sel2 otak. tak suke multitasking? dun worry! isi teka teki silang kata atau Sudoku selepas berolahraga. waktu begini amat sesuai kerana otak masih benar2 bertenaga.

3. Makan banyak ikan
Asid lemak omega-3 yang terdapat dlm ikan i.e. salmon dan makanan yang diperkaya seperti yogurt merupakan antara makanan yang terbaik untuk otak. DHA, sejenis omega-3, sangat efektif untuk menurunkan peradangan aretri dan sekaligus memperbaiki lapisan pelindung saraf. hal ini akan mengurangkan lupa akibat usia, mengurangkan risiko depression dan meningkatkan daya fikiran.

4. Senaman
Senaman meningkatkan degupan jantung 3 kali seminggu selama 20 minit. malah dengan hanya berjalan kaki sahaja akan memperbanyakkan oksigen di bahagian otak sehingga dapat membantu pertumbuhan new cells. latihan aerobik juga dikatakan berkesan untuk melatih otak. x perlu bersusah payah ke gym. ini kerana, di dalam kajian, aktiviti fizikal yang sederhana dan maksimum yang dilakukan seminggu sekali sudah terbbukti boleh membantu memperlahankan fungsi kognitif sehingga 30%.

5. Gunakan sumpit
kajian menunjukkan aktiviti yang melibatkan hujung jari secara langsung akan menstimulasikan otak. aktiviti yang melibatkan hujung jari seperti menggunakan sumpit, memintal, atau memutarkan pen atau pensel di antara jari juga boleh membantuotak dengan cara melancarkan peredaran darah. perjalanan darah yang baik akan membantu nutrisi2 yang baik dihantar ke bahagian otak.

2 comments:

Unknown said...

senaman aerobik memang best. cubala senaman aerobik depan komputer pulak, pun best jugak

amoi.kiroro said...

senamrobik depan komputer tu camne pula syabie?huhu

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space